Met AIDA Aura op wereldreis!

Bijgewerkt op: 18 feb. 2019

Twee van onze klanten gaan de reis van hun leven maken en jullie kunnen deze reis live volgen! Hieronder staat de wereldreis weergegeven waaraan onze klanten gaan deelnemen. Scroll verder naar beneden om hun ervaringen en indrukken meete beleven!

De geplande reis!

Bijna is het zover!

Op 8 oktober 2018 vertrekt het schip AIDA Aura vanaf Düsseldorf en start onze geweldige reis om de wereld met onze klanten.

Een van onze eerste stops zijn de Canarische eilanden. Vervolgens gaat onze reis verder richting Zuid-Amerika met tussendoor nog enkele bezoekjes aan verschillende eilanden. In Zuid-Amerika bezoeken we onder andere het legendarische Robinson Crusoe eiland en nog vele andere pittoreske eilanden in de Zuiderzee. Na ons bezoek aan Zuid-Amerika gaan we zelfs het land van de kangaroes bezoeken; Australie!

Als volgt staat de "Big Five“ in Afrika op de planning! Nadat we deze hebben gezien, varen we verder richting Europa en daarmee is onze 117-daagse wereldreis alweer bijna ten einde.

Naast vele andere bestemmingen op deze route, zullen onze klanten genieten van een culinair verwenprogramma met specifieke dranken en vele regionale specialiteiten.

AIDA Selection zijn kleinere schepen, die veelal worden gebruikt op uitzonderlijke routes met extra lang verblijf aan land en staan bekend om een persoonlijke sfeer aan boord.

AIDA Selection combineert exclusieve reiservaringen van vooralsnog voor u onbekende plaatsen, inspiratie van mensen over de hele wereld en onvergetelijke avonturen.

Onze klanten nemen jullie mee op hun wereldreis en wij zullen jullie op de hoogte houden met beelden en indrukken van over de hele wereld!

Ben jij nieuwsgierig geworden? Kijk dan mee met ons naar een spannende reis rond de wereld!

De reisblog begint onder deze foto!

Hamburg wacht op ons!

Maandagavond, 8 oktober 2018, het is zover:

alle hens aan dek en een goede reis met de AIDA Aura!

09.10.2018

Het is begonnen!

Gedurende de afgelopen dagen hebben onze klanten zich zowel fysiek als mentaal op hun grote wereldreis voorbereid. Met zo’n 90 kg. bagage, een groot deel uit de klerenkast dus, en een vroegtijdige medische voorbereiding, waren onze klanten klaar om aan hun wereldreis te beginnen.

90 kg bagage? Geen probleem!

Met de auto gingen we richting Hamburg, een fantastiche Hanzestad in het noorden van Duitsland. (Overigens een aanrader voor een weekendje weg!)

Eenmaal aangekomen bij het Cruise Center Altona, werden we door de AIDA-crew op de bekende, vriendelijke manier welkom geheten.  De 5 koffers werden direkt doorgeloodst, dus daar hadden we verder geen omkijken meer naar.

Bij het inchecken werden we verrast met een glaasje wijn en champagne, een mooi begin van deze fantastische wereld-cruise!

De AIDAaura: ons 'thuis' voor de komende 117 dagen!

Het schip vertrok feestlijk verlicht en onder begeleiding van een schitterend vuurwerk met 1266 passagiers aan boord.

Leuk weetje: dit is tevens de eerste wereldreis van het schip AIDAaura!

De reis start met een aantal zeedagen tot aan La Coruna (Spanje). Ideaal om deze dagen te gebruiken om even bij te komen van alle voorbereidingen, om lekker te ontspannen en om te genieten van de faciliteiten aan boord.

Het schip verkennen, genieten in de verschillende bars en restaurants, lekker op het pooldek van de zon genieten of liever toch sportief bezig zijn… het kan allemaal!

Één ding is zeker:  verveling bestaat hier niet :) !

16.10.2018

Inmiddels zit de eerste week op de AIDAaura erop

De service is echt top aan boord!

Volgens planning kwamen we op donderdag 11.10.2018 aan in La Coruna in Spanje.

Na 2 zeedagen, gevuld met een afwisselend programma aan boord en het

verkennen van het schip, verheugden we ons erop om La Coruna op eigen gelegenheid te gaan verkennen.

Deze stad, gelegen in het noordwesten van Spanje aan de Atlantische Oceaan en met zo'n 244.099 inwoners, is vanwege haar 2 stranden en het milde klimaat een mooie bestemming.

Een belangrijke bezienswaardigheid in deze stad is de Herkulestoren, die tot op heden de oudste en nog in werking zijnde vuurtoren is (UNESCO werelderfgoed sinds 2009). Volgens de verhalen van vroeger, zou Herkules op deze plaats de strijd met een reus hebben gewonnen.

Op de Atlantische Oceaan

Eenmaal terug op het schip na de stadsbezichtiging, werd de reis voortgezet richting Porto. Echter werd dit plan al snel onderbroken door de komst van Hurricane Leslie!

Met een windsnelheid van zo´n 150 km/uur en windkracht 12, was het voor de AIDAaura onmogelijk om in Porto aan te meren. Hierdoor heeft de kapitein besloten om op de Atlantische Oceaan te blijven en om af te wachten wat Hurricane Leslie zou doen..

Deze orkaan veroorzaakte vele hoge golven, maar het was een onbeschrijfelijk avontuur!

Ondanks dat we niet aangemeerd zijn in Porto, zijn we absoluut niks tekort gekomen en hebben we nog meer kunnen genieten van de faciliteiten aan boord, wat inmiddels ook al echt als 'ons thuis' voelt.

Er volgden 3 zeedagen en na afzwakking van de orkaan, kon de AIDAaura in de volgende haven aanmeren: Madeira!

Dit altijd groene eiland behoort met haar subtropische klimaat en haar veelzijdige flora en fauna tot één van de veiligste reisbestemmingen ter wereld.

Dit portugese eiland ligt in de Atlantische oceaan, noordwestelijk van Marokko.

We werden hier op een typisch traditionele manier ontvangen: de Brinco. Dit is een volklore-dans waarbij 2 zangers tegen elkaar opzingen over leven, liefde en vaderland.

Ook in Madeira zijn we te voet onderweg geweest om het eiland en haar prachtige omgeving te verkennen.

Ondertussen dat we het eiland aan het verkennen waren, werd de voorraad op het schip aangevuld en voorbereidingen getroffen om de reis voort te zetten richting Mindelo, Sao Vicente (een eiland van de Kaapverdische Eilanden).

De wijnvoorraad wordt aangevuld, want bij een heerlijk diner hoort een lekker wijntje!

Aan het eind van de dag verliet het schip de haven van Madeira onder muzikale begeleiding en een kleine vuurwerkshow, en zette de koers richting Sao Vicente voort.

19.10.2018

Saai; dat woord kent AIDAaura niet!

Wat een reis! Saai zal het absoluut niet worden tijdens de wereldreis met AIDAaura!

Nadat het schip om Hurricane Leslie en Portugal gevaren is richting de Canarische eilanden, kreeg het schip te maken met het volgende obstakel: schade aan de generator!

Door technische problemen is één van de drie generatoren uitgevallen. De leden van de crew hadden een signaal ontvangen en gingen zich voorbereiden op een evacuatie, waarbij de reddingsboten klaar werden gehangen en de zwemvesten aan werden getrokken. De reden hiervoor was dat er rook was ontstaan in meerdere cabines en in het ruim waar zich de motoren bevonden. Bovendien moest het schip met vertraagde snelheid de reis richtig de Kaapverdische Eilanden voortzetten.

20.10.2018

Sao Vicente, een prachtig eiland!

Met een vertraging van 2 dagen konden we eindelijk aanmeren in de haven van Mindelo. Door het technisch mankement zat de keuken zonder stroom, waardoor er tijdelijk geen warme gerechten geserveerd konden worden en het personeel in de keuken alleen koude gerechten konden bereiden. Ondanks dit werden alle gasten aan boord zo goed mogelijk geholpen en voorzien met alles wat wél mogelijk was aan boord. Zelfs de kerststollen werden opgeofferd voor het ontbijt, omdat ook de bakker aan boord geen stroom had.

Een heerlijke BBQ aan boord om het de gasten toch zo comfortabel mogelijk te maken.

Na dit voorval en deze ervaring kunnen wij wel zeggen dat AIDA uitstekend heeft gezorgd voor haar gasten. Er werden technici en vervangende onderdelen over gevlogen vanuit Duitsland. Tijdens deze reparatie konden alle gasten aan gratis excursies deelnemen om zodoende het eiland Sao Vicente te verkennen. Bovendien werden de gasten over diverse restaurants op het eiland verdeeld, zodat iederen toch van een heerlijke warme maaltijd kon genieten ondanks de problemen aan boord. Aan boord werd er enorm hard gewerkt aan de generator. Tevens werd er een BBQ verzorgd aan boord, zodat de gasten toch ook aan boord een warme maaltijd konden krijgen. Om het de gasten toch comfortabel te maken, verzorgde AIDA allerlei extra's aan boord.

Met een vertraging van inmiddels 3 dagen en na uitgebreide veiligheids- en kwaliteitstesten vetrokken we verder. Volgende bestemming: Salvador da Bahia, Brazilie!

26.10.2018

We hebben Zuid-Amerika bereikt!

Tijdens onze tocht richting Zuid-Amerika hebben we de evenaar gepasseerd en dat was reden voor een feestje! Zo werd er een heuselijke doopviering georganiseerd en kregen alle gasten een certificaat dat we de evenaar zijn gepasseerd!

Salvador is op Rio de Janeiro en Sao Paulo na, de grootste stad van Brazilie. De bewoners van deze stad stammen oorspronkelijk van de slaven af, die tussen 1600 en 1900 naar Brazilie werden vervoerd. Door dit verleden heeft de stad Salvador de meest getinte inwoners van heel Brazilie. De stad is kleurrijk, levendig met veel architectuur uit het koloniale tijdperk en op iedere hoek hoor je de heerlijke samba-geluiden. Echte kenners weten het: het tweede deel van de beroemde videoclip van 'They don't care about us' van Michael Jackson werd in Salvador da Bahia opgenomen. Typerend voor deze stad zijn de capoeiravechters, die de technieken van de Braziliaanse vechtkunst op openbare plekken laten zien. Ook kun je uitstekend op de heerlijke stranden, gelegen om Salvador heen, ontspannen en genieten van de mooie stad en reis waarin je bent beland!

01.11.2018

Bij de Copa, Copacabana - het heetste plekje ten noorden van Havanna!

Nadat we het kleurrijke Salvador da Bahia hadden verkend, gingen we verder naar de volgende haven: Rio de Janeiro! Dit is de op één na grootste stad van Brazilië en staat bekend om de twee prachtige stadstranden: Copacabane en Ipanema. Bij aankomst in Brazilië waren het 38 meter hoge standbeeld van Christus en de Suikerbroodberg al van veraf zichtbaar. Deze twee bezienswaardigheden zijn wereldwijd bekend.

Als échte Duitsers wilden wij natuurlijk de kans pakken om een bezoek te brengen aan het Maracana stadion. Dit stadion en het bijbehorende museum staan bij veel fans bekend om de wedstrijd op 08-07-2014 tussen Duitsland en Brazilië, waarbij Duitsland de Brazilianen met 7-1 hebben verslagen.

Voor ons is het al de tweede keer dat wij de megastad Rio de Janeiro bezoeken. Daarom hebben wij de highlights die we eerder al hebben gezien, overgeslagen. In de plaats daarvan zijn wij naar ons favoriete strand Ipanema gegaan en hebben daar genoten van het moment met een kokosnoot in onze hand. Gedurende de avond hebben wij in een restaurant Churrasco gegeten, de welbekende grilspies met vlees uit Brazilië.

Ons schip AIDAaura heeft ook de hele nacht in de haven van Rio de Janeiro gelegen. In die tijd konden konden alle passagiers en het schip bijkomen van de drukke dagen die vooraf zijn gegaan. Na de overnachting in Rio de Janeiro gingen we verder; Montevideo (Uruguay) en Buenos Aires (Argentinië) wachten op ons!

08.11.2018

Montevideo, een stad die we nooit meer zullen vergeten!

Montevideo is de hoofdstad van Uruguay en heeft ongeveer 1,3 miljoen inwoners. Het is de stad met hoogste levenskwaliteit in Zuid-Amerika. Bovendien is deze metropool één van de tien veiligste steden van Zuid-Amerika. Highlights die je hier absoluut niet mag missen zijn de lange strandpromenade en het hele mooie zandstrand, dat door zijn kleur erg chic oogt. Op Plaza Independencia is het 200 meter hoge ruiterstandbeeld te vinden van José Gervasio Artigas, de Uruguese volksheld die medeverantwoordelijk is voor de onafhankelijkheid van Uruguay.

Een ander highlight in Montevideo is de Mercado del Puerto. Dit is een oude markthal gelegen in de haven van Montevideo. In deze grote Parrillada-hal zijn talrijke restaurants en winkels te vinden. In het midden van deze hal is een enorme BBQ (parrillada) te vinden, waarop vlees vers voor de klanten wordt bereid.

14.11.2018

Next stop: Buenos Aires!

Buenos Aires is de hoofdstad van Argentinië en is met 13 miljoen inwoners de belangrijkste stad van het land. Buenos Aires betekent letterlijk "schone lucht" en omdat een groot deel van de bevolking in Argentinië hier woont, noemen ze deze stad ook wel eens "het waterhoofd van Argentinië". Alles wat je nodig hebt is hier te vinden!

Ook Buenos Aires hebben we te voet ontdekt. Zo hebben we ook de Catedral Metropolitana de Buenos Aires (de stadkathedraal). Het was zeer indrukwekkend om deze kathedraal te bewonderen. Het klinkt misschien een beetje gek, maar een andere bezienswaardigheid die absoluut niet mag ontbreken, is het kerkhof La Recoleta. Tussen de indrukwekkende mausoleums en graven van de rijken, vindt je ook het graf van Evita Perón. Zij was de legendarische vrouw van de voormalige president, die bijna als een heilige wordt geëerd.

Met een tussenstop in een andere mooie Argentijnse stad, Puerto Madryn, gaat het schip met vrij hoge golven verder naar de zuidelijkste stad van de wereld, namelijk Ushuaia.

20.11.2018

!Bienvenidos a tierra del fuego!

Na 3 zeedagen heeft ons schip AIDAaura het einde van de wereld berreikt. Zo voelde het tenminste toen we door de Argentijnse fjorden zijn gevaren richting Ushuaia. Een idyllisch landschap met besneeuwde bergtoppen, diepe fjorden en waarin het steeds lijkt alsof er kleine baaien zijn, maar die bij het dichterbij komen toch niet bestaan. En midden in dit idyllische landschap ligt Ushuaia! Vaak wordt deze stad de zuidelijkste stad van de wereld genoemt. Ondanks dat er nog veel zuidelijker gelegen steden bestaan, zoals de steden op het eiland Hornos, voelt het hier in Ushuaia alsof je daadwerkelijk aan het einde van de wereld bent.

Ushuaia is de hoofdstad van het Argentijnse deel van het zogenaamde 'Vuurland', de archipel aan het zuidelijkste uiteinde van Zuid-Amerika. De stad ligt direct aan het Beaglekanaal en heeft ongeveer 57.000 inwoners. Ushuaia is bekend vanwege het Vuurland-Nationaalpark en de wonderbaarlijk mooie natuur. Bijzonder indrukwekkend was de zicht op het Beaglekanaal. Dit 180 meter lange en natuurlijke kanaal, verbindt de Pacifische Oceaan met de Atlantische Oceaan en is behalve de bekende Straat Magellaan de enige waterstraat die deze 2 oceanen met elkaar berbindt. Het kanaal en omringende landschap is met ijs en sneeuw bedekt, een echte aanrader om te bekijken en het biedt ook nog eens een prachtig uitzicht!

27.11.2018

Nog even genieten van het vuurland en verder langs de westelijke kust van Zuid-Amerika!

De tocht verder naar Punta Arenas was erg bijzonder. De stad hoort ook nog tot het vuurland, maar ligt wel al in Chili. Oftewel; weer een nieuw land berreikt!

De reis door de fjorden is prachtig: enorme eismassa's en ruwe landschappen met door sneeuw bedekte bergen. De stad ligt direct aan de Straat Magellaan en is vaak het startpunt van excursies door de omringende wildernis of naar Antarctica.

Wat je hier zeker moet zien is het eiland Magdalena. Op dit kale en leemkleurige eiland met een grootte van 119 voetbalvelden, bevindt zich de grootste pinguïnkolonie in het zuiden van Chili. Hier wonen ongeveer 138.000 Magelhaenpinguïns en 60.000 broedparen. Wij hebben hier een begeleidde tour vanuit AIDA gedaan en hebben dit vanuit de verte mogen bekijken!

Het landschap van Patagonië hebben we tijdens dit deel van onze reis goed leren kennen. De reis richting Puerto Montt heeft ook weer voor indrukwekkende momenten gezorgd. Van een prairieachtig landschap tot aan landschappen bedekt met sneeuw, bereiken we nu het vruchtbare landschap. Patagonië is op z'n minst 1 reis waard! Het voelde voor ons alsof we in een schilderij leefden met allerlei verschillende landschappen.

Terwijl het in Puerto Montt 8 graden was, werden we in San Antonio verwelkomd met een aangename 15 graden. Deze stad in Chili met ongeveer 87.000 inwoners ligt direkt aan de Pacifische Oceaan. San Antonio ligt in de regio Valparaiso, waartoe ook het Paaseiland behoort. Terwijl een aantal passagiers excursies naar Santiago de Chile (de hoofdstad van chili op 115 km afstand van San Antonio) hebben gedaan, zijn wij met een groep verder de bergen in gevaren en hebben daar verschillende wijngaarden bekeken. Ook hebben we natuurlijk mee gedaan aan wijnproeverijen en zodoende de gezellige levensstijl in Chili live beleefd.

27.12.2018

Een maand en vele ervaringen verder!

Inmiddels is het alweer een maand geleden dat we ons blog een update hebben gegeven. Daarom volgt er vandaag een samenvatting van verschillende eilandjes die we bezocht hebben. Bij de samenvatting zijn vele foto's te vinden, zoda :)!

Een groot deel van onze reis zit er nu op. Zuid-Amerika was enorm indrukwekkend, maar er staat ons nog iets veel groters te wachten: de grote Zuidzee!

Maar eerst gaan we jullie meenemen naar de bijzondere eilandjes die we bezocht hebben. Het was prachtig om de mooie landschappen op de verschillende eilanden te zien!

De eerste stop was het bekende Robinson-Crusoe eiland. Dit eiland hoort bij Chili en is de thuisbasis van ongeveer 870 inwoners. De naam van het eiland stamt van de schrijver Daniel Dafoe. Hij heeft onder andere geschreven over een gestrande man op een eenzaam eiland. Hij heeft dit echter niet alleen bedacht, want in 1704 is de Schotse zeeman Alexander Selkirk op het eiland uitgezet en is daar 4 jaar en 4 maanden gebleven totdat hij door een zeilschip van het eiland werd gered.

Het Robinson-Crusoe eiland biedt echter niet alleen mooie verhalen over de naam van het eiland, maar heeft ook kristalhelder water met een zeer kleurrijke onderwaterwereld en een schitterende natuur met onvangrijke flora. Als je geluk hebt vind je zelfs nog onaangetaste gebieden!

Het volgende eiland op onze route richting Australie is het kleine Paaseiland. Als eerste denk je bij het horen van deze naam direct aan de gigantische steensculpturen met de lange neuzen en grote oren. Ze heten Moai, maken deel uit van grote ceremoniale terreinen en hebben gedurende ongeveer 1500 jaar veel meegemaakt. Ook wij hebben deze circa 638 beelden vanaf afstand kunnen beworderen. Maar niet alleen deze verhalen zijn super interessant, ook hier is het glasheldere water en de omvangrijke flora aanwezig.

Ongeveer 7.870 km verderop richting het westen, wacht de volgende droombestemming op ons: TAHITI!! Met een schilderachtige zonsopgang werden wij welkom geheten. Daar werden ook voor ons de bekende bloemensierraden klaar gelegd. Wij zijn in Papeete aangemeerd, wat niet alleen de hoofdstad is van Tahiti maar zelfs ook de hoofdstad van de gehele Franse Polyneen. Hoewel in Papeete maar ongeveer 26.000 inwoners wonen, voel je je al snel alsof je in een grote stad bent. Er heerst op de straten en in de stad een drukke sfeer. De plaatselijke roulottes staan bekend om goed eten. Dit zijn food trucks, die overal in de stad verdeeld staan en op gasten wachten. Je kan in deze trucks voor heel weinig geld lekker Tahitisch eten, maar ook internationale gerechten zoals pizza en Asia-food staan op de kaart. Gedurende wij Tahiti hebben verkend werd de voorraad op ons schip weer aangevuld, zodat er weer voldoende eten en drinken aan boord was en dat we zonder zorgen weer verder konden varen naar de volgende bestemming!

Het laatste eilandje van deze samenvatting is het schitterende eiland Bora Bora. Hier is ongeveer 13 uur tijdsverschil met onze tijd hier in Nederland/Duitsland. Ook hier werden we met fantastisch mooi weer ontvangen. In de grote stad Vaitape (4.600 inwoners) is in de haven veel drukte, hier ervaar je de échte typische en gemoedelijke Frans-Polynese levensstijl.

Hopelijk hebben jullie allemaal fijne kerstdagen gehad en dan wensen wij jullie vanaf Aida AURA een hele fijne jaarwisseling en het beste voor 2019!

18.02.2018

Het einde van onze reis!

Welkom thuis! Zo werden wij begroet toen we aankwamen in de haven van Hamburg.

Inmiddels is ook dit alweer 2 weken geleden dat we terug. Gedurende deze dagen is de 90KG bagage uitgepakt, gewassen en hangt alles weer netjes in onze oude vertrouwde kledingkasten. Ook al onze vrienden en familie weten dat we weer in het land zijn. Kortom, alles is weer op orde en het normale dagelijks leven kan weer beginnen. Echter rest ons hierbij nog 1 taak: het uitzoeken van 5000 foto's passend bij de 20 landen waar we zijn geweest. Het is fantastisch om al deze foto's weer te bekijken, alsof we de reis voor een tweede keer doen!

Terwijl we naar de foto's kijken komen alle herinneringen weer naar boven, die je niet kunt omschrijven maar alleen kunt ervaren. Over de Copacabana lopen en kijken naar de bruingebrande Braziliaanse lichamen kijken, door de geweldige Amalia gletsjer varen, het typische Zuidzee gevoel ervaren, genieten van de Australische levensstijl, de Zuid-Afrikaanse zon voelen bij een bezoek aan een wijngaard, het zijn allemaal fantastische indrukken die wij in 117 dagen hebben opgedaan en nooit meer zullen vergeten.

We hebben niet alleen vrienden voor het leven gemaakt, maar ook enorm veel geleerd. We hebben veel mooie maar ook minder mooie dingen gezien, die ons deden realiseren dat wij het hier hartstikke goed hebben en niet mogen klagen.

Hoe zeg je dat zo mooi: van de ene wereldreis komt de andere wereldreis!

Wij genieten na van onze herinneringen aan de wereldreis 2018 met AIDAaura en verheugen ons al op de volgende wereldreis met MSC die over 2 jaar gepland staat! Wij zullen jullie dan nog een keer meenemen op onze wereldreis met weer hele andere en bijzondere bestemmingen, dus wij zeggen tot ziens!

Hieronder nog een samenvatting van de mooiste foto's van onze reis: